H. David Coulter „Anatomia hatha jogi”

Bardzo się cieszę z tej książki,  ponieważ długo nie było jej w sprzedaży, nie licząc oczywiście tego, że co jakiś czas pojawiała się w niebotycznych cenach na allegro. Na szczęście wydawnictwo a-ajurweda.pl wznowiło ją w nieco zgrabniejszej i bardziej kolorowej niż poprzednio formie.

Książka Davida Coultera jest jednym z najlepszych kompendiów wiedzy jogicznej z zakresu anatomii i fizjologii ludzkiego ciała. Oczywiście zakres i szczegółowość materiału sprawiają, że czasem trzeba czytać dany rozdział więcej niż jeden raz, ale dzięki tej szczegółowości autor daje nam w tekście wiele różnych smaczków.

Najbardziej cenię sobie dwa rozdziały. Są to „Oddychanie” oraz „Ćwiczenia brzuszno- miednicowe”. Znaczenie oddechu, nie tylko w jodze, ale również w życiu codziennym jest ogromne. Kontrolując sposób oddychania (podczas praktyki), jego jakość oraz długość wpływamy na stan umysłu oraz ciała. Dzięki temu doświadczamy pozytywnego wpływu oddechu na jakość naszego życia. W pierwszym omawianym rozdziale, Coulter przedstawia Budowę Systemu Oddechowego oraz mięśnie wspomagające oddech popierając je licznymi ilustracjami, opisuje różne sposoby oddychania: piersiowe, paradoksalne oraz brzuszne i przeponowe. Wyjaśnia fizjologię oddechu oraz jego wpływ na ciało podczas praktyki jogi. Autor podaje, że najbardziej optymalne jest oddychanie brzuszne lub brzuszno-przeponowe, które „jest najbardziej naturalną metodą oddychania w życiu codziennym. (…) zaś w ćwiczeniach jogi, które tego wymagają, wysiłek konieczny do utrzymania odpowiedniego napięcia w mięśniach brzucha przyniesie wam więcej kontroli i świadomości w tułowiu niż jakikolwiek inny sposób oddychania”. Znajdziemy w tym rozdziale także wyjaśnienie działania technik takich jak kapalabhati czy bhastrika na nasz organizm.

Drugim z moich ulubionych rozdziałów tej pracy jest ten o „Ćwiczeniach brzuszno miednicowych”.  Autor w tej części tekstu stara się wykazać jak ważną dla prawidłowego funkcjonowania górnej partii ciała jest mocne centrum czyli miednica oraz brzuch. Silny obszar miednicy umożliwia stabilizację samej miednicy oraz prawidłowe ustawienie kręgosłupa w pozycjach typu wygięcia w tył (pies z głowa w górę, mostki, świerszcze). Znajdziemy tu szeroki i dokładny opis dwóch bardzo ważnych technik: mula bandhy oraz aświnimudry. Obie mają za zadanie zaktywizowanie podstawy miednicy, mięśni dna miednicy, przy czym aświnimudra jest mocniejsza i jej wpływ na ustawienie miednicy wykorzystujemy właśnie w wygięciach.

W innych rozdziałach David Coulter opisuje zagadnienia związane z ruchem i postawą, pozycjami stojącymi, wygięciami w tył, skłonami do przodu, skrętami, pozycjami odwróconymi oraz relaksacją i medytacją. Jak widać, tytułowa anatomia hatha jogi jest przedstawiona w sposób wyczerpujący. Uzupełnieniem książki są elementy ułatwiające korzystanie z niej takie jak słowniczek, indeks terminów anatomicznych, indeks ćwiczeń czy bibliografia.

Jeśli chcecie związać się z jogą na dłużej (lub już to zrobiliście) to „Anatomia hatha jogi” jest pozycją, którą musicie mieć w swojej biblioteczce. Jeśli jesteście nauczycielami jogi lub planujecie nimi zostać to jest ona absolutnie niezbędna dla rozumienia prawideł właściwej i bezpiecznej pracy w asanach. Gorąco ją polecam!

Newsletter

Zapisz się na newsletter, by otrzymywać ode mnie interesujące materiały o jodze i ajurwedzie oraz informacje o moich bieżących inicjatywach. Kliknij w poniższy przycisk!

Zostaw komentarz

*