nauka o ajurwedzie w praktyce

„Nauka ajurwedy w praktyce” (Acharya Balkrishna) – recenzja

Ajurweda „to nauka, która uczy nas, co jest dla nas korzystne, a co szkodliwe, co jest przyczyną radości, a co smutku, czy dane substancje można łączyć, czy też nie, jakie są ich właściwości i w jaki sposób działają, a także mówi nam o długości życia i jego przymiotach”. Ten cytat w pełni podsumowuje jakość merytoryczną książki, którą mam okazję wam przedstawić.

„Nauka o ajurwedzie w praktyce” to książka dla każdego, kto chce pogłębiać swoją wiedzę na ten temat. Autor dołożył wszelkich starań, by w klarowny sposób przekazać najważniejsze koncepcje ajurwedyjskie, wzbogacone o tabelki i charakterystyczne rysunki. Choć tematyka jest trudna, to język jest prosty, łatwy do zapamiętania, miejscami bardzo obrazowy, co sprzyja pełniejszemu zrozumieniu czytanego tekstu.

Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie do zagadnień ajurwedy: czym ajurweda jest, jak na nią patrzeć i zrozumieć. Drugi rozdział przytacza główne koncepcje ajurwedy, na których bazuje cała ta nauka. Teoria pięciu elementów, dosz oraz prakriti, dokładny opis 7 tkanek: jak powstają i jak my sami możemy wpłynąć na ich jakość, w jaki sposób następuje ich odżywienie i wzrost oraz jakie są objawy niedoboru lub nadmiaru, które niestety są oznaką zaburzeń/ choroby oraz jakie podjąć działania lecznicze. Dopełnieniem tego rozdziału będą informacje o agni i trawieniu, ama, mala oraz śrota. Śrota to system kanałów w ciele, które w niektórych przypadkach odpowiadają układom fizjologicznym w ciele jak układ trawienny czy oddechowy, ale to również wszelkie puste przestrzenie , dzięki którym transportowane są np.: krew, pokarm czy mala, bodźce dźwiękowe czy nerwowe. Balkrishna przedstawił obszerną tabelkę opisującą kanały (śrota), narządy, które je kontrolują, przyczyny i objawy zaburzeń śrota oraz sposób leczenia.

Pozwolę sobie podać przykład:

Annawaha śrota (transportuje pokarm strawiony z jamie ustnej) — narządem kontrolującym jest lewa część żołądka — do przyczyn zaburzeń zalicza się nieregularne posiłki, przejadanie się oraz słabe trawienie — objawami zaburzeń annawaha śrota będie utrata apetytu, jadłowstręt, lub niestrawność — zalecenia będą podobne jak w przypadku ama (oczyszczenie organizmu z toksyn, zrównoważenie dosz, wzmocnienie ciała)

Śrota są ważnymi elementami w ciele i powinny zostać „czyste”, by mogły nimi być transportowane różne składniki odżywiające i budujące nasze ciało. Ich drożność ma duże znaczenie w wydalaniu mala oraz odbiorze bodźców przez zmysły.

Rozdział trzeci porusza zagadnienia związane ciałem ezoterycznym (czakry i pańćakośa) oraz relacjami między ciałem a umysłem i duszą, czyli tego jak ciało, umysł oraz dusza, stanowiące istotę człowieka, wpływają na siebie wzajemnie.

Rozdziały 4-7 dotyczą zagadnień związanych z dietetyką ajurwedyjską. Przeczytacie tam o smakach i ich właściwościach, znajdziecie praktyczne zastosowania niektórych pokarmów w leczeniu częstych dolegliwości, jak np. to, że łyżeczka ghee z gotowanym ryżem najlepiej poprawia trawienie. Nawyki żywieniowe dla poszczególnych pór roku czy dnia, choroby spowodowane niewłaściwą dietą  czy tabela z korzystnymi połączeniami pokarmów, to kolejne ciekawe tematy poruszone w ramach tych rozdziałów. Siódmy rozdział został poświęcony charakterystyce poszczególnych płynów jako anupana czyli nośników pokarmu lub substancji leczniczych zwiększających energię i siłę człowieka.

Rozdziały 8-10 poświęcone są leczeniu za pomocą ajurwedy. Są tam informacje na temat klasyfikacji chorób, rozpoznawania przyczyn choroby oraz metody jej analizy. Ponadto znajdziemy tu opis metod leczenia wykorzystywanego w ajurwedzie jak pańćakarma, terapie odmładzające (rasajany). Ostatni, dziesiąty rozdział zatytułowany „Lecznicze właściwości jogi i ajurwedy” przedstawia podobieństwa między teorią Jogasutr a traktatami ajurwedyjskimi, znaczenie jogi w terapii ajurwedyjskiej oraz skuteczne sposoby utrzymania dobrego zdrowia.

Dodatek do książki zawiera przydatne tabelki z właściwościami produktów oraz ich smakami, porady zdrowotne, wykazy wybranych chorób z jej krótką charakterystyką, oraz słownik terminologii ajurwedyjskiej.

„Nauka o ajurwedzie w praktyce” jest książką zawierającą szereg cennych i praktycznych wskazówek czym jest ajurweda oraz jak wykorzystać jej potencjał by uczynić siebie zdrowym. Jest drugą, po „Ajurweda medycyną natury” – D. Frawleya książką, która w tak dokładny sposób przedstawia szerokie spojrzenie na to czym jest ajurweda.

Serdecznie ją Wam polecam!


Opublikowano

w

przez

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *