Wpadła mi w zeszłym roku w ręce książka Mary Bond „Jak prawidłowo chodzić, stać i siedzieć”, wydana przez wydawnictwo Virgo. Pomyślałam, że warto poświęcić jej kilka słów na blogu.

Mary Bond jest fizjoterapeutką, tancerką, terapeutką czaszkowo-krzyżową oraz instruktorką integracji strukturalnej. Jej holistyczne spojrzenie na ludzkie ciało doprowadziło do powstania książki, którą właśnie trzymam przed sobą.

Ogólnie rzecz biorąc, książka traktuje o ciele i roli powięzi w ciele oraz o tym w jaki sposób angażując swoje mięśnie i struktury wewnętrzne utrzymać prawidłową pozycję podczas chodzenia, siedzenia oraz stania Mimo dużej ilości terminów naukowych i anatomicznych, język książki jest prosty i zrozumiały nawet dla osób, które z anatomią nie mają za wiele wspólnego.

Największym plusem książki jest przeogromna baza ćwiczeń rozwijających świadomość naszego ciała. Książka składa się z 4 części: Świadomość, Stabilizacja, Orientacja oraz Ruch. Pierwsza część – Świadomość – opisuje jak istotną role w naszym życiu odgrywa świadomość tego, że mamy ciało oraz jak ono funkcjonuje. Autorka podkreśla znaczenie oddechu, który ma wpływ na nasze chodzenie i stabilizację ciała. Tutaj też omówiona jest powięź oraz jej rola. W drugiej części – Stabilizacja– M. Bond opisuje tu strukturę i wygląd miednicy oraz mięśni, które ją wypełniają i mają wpływ na jej ustawienie. Ważnym tematem opisywanym w tej części książki jest rola i znaczenie mięśni dna miednicy, funkcja mięśnia poprzecznego oraz szersze omówienie samego oddechu. Zarówno w tej części jak i pozostałych, są dobrze opisane ilustracje które ułatwiają „zobaczenie” i zrozumienie tematu. Z kolei część Orientacja, to rozdziały poświęcone kończynom górnym. Autorka opisuje np. zależność pomiędzy palcami dłoni a kręgosłupem czy ramionami: palec serdeczny i mały łączy się z łopatką i kręgosłupem (mogą wpłynąć na siłę z jaka wykonujemy czynności), a palec wskazujący i kciuk łącza się z częścią przedramienia która obraca się w stawie łokciowym, co pomaga w precyzyjnej pracy. Niby mała, prosta rzecz, ale jak bardzo może zmienić kierunek naszej praktyki jogi. Ruch to ostatnia część książki, która przedstawia prawidłowy sposób chodzenia. Z rozdziałów tego bloku tematycznego dowiemy się o prawidłowej postawie w ruchu, czym jest orientacja przestrzenna oraz jaką funkcje w procesie chodzenia odgrywa miednica i mięsień lędźwiowy, biodra czy stopy. Opisane tu ćwiczenia pomagają poczuć m.in. czym jest orientacja przestrzenna.

Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z pracą z ciałem poprzez rozbudzanie swojej wewnętrznej świadomości, kiedy chcesz zrozumiałego kompendium z zakresu anatomii, potrzebnej do zrozumienia funkcjonowania Twojego organizmu, pracy mięśni głębokich czy zrozumienia relacji między pracą mięśni wewnętrznych i zewnętrznych, myślę, że książka cię zainteresuje.

Tłumaczenie książki jest stosunkowo nowe (2017), ale ona sama została napisana w 2007. Jednak wiedza zawarta w książce nie przedawniła się i się jest spójna z aktualną wiedzą (poza być może tym, że obecnie przyjmuje się trochę inną definicję powięzi niż przedstawiona przez autorkę). Książka jest napisana w dobrym stylu, nie zawiera naukowego żargonu, przez co jest zrozumiała i można do niej wracać w razie potrzeby.

Poza tym, dla mnie dużym plusem jest twarda oprawa oraz duża liczba ćwiczeń, które naprawdę pomagają spojrzeć na swoje ciało od różnych stron, poczuć, doświadczyć, zrozumieć o czym autorka pisze. A świadomość jest kluczem do wszelkiej zmiany, o czym zresztą Autorka książki wspomina.

Książkę można kupić tutaj.

Zapisz się na mój newsletter o jodze i aujrwedzie, którym wysyłam ciekawe materiały i informacje o moich inicjatywach. Bądźmy w kontakcie!

Pełną politykę prywatności Pracowni Jogi Macieja Wieloboba, która jest administratorem danych, przeczytasz tutaj.

You have Successfully Subscribed!