Wyżej omówione żywioły przejawiają się w ludzkim ciele w postaci trzech humorów (tridosza, konstytucje, zasady), a są to: Vata, Pita oraz Kapha. Vata jest złożeniem elementu Przestrzeni oraz Powietrza, Pita – elementu Ognia oraz Wody, a Kapha – Wody i Ziemi. Cechy charakterystyczne dla Vaty to: suchy, lekki, nieregularny, zimny, delikatny. Typ Vata jest mało tolerancyjny, nieśmiały i nieufny, towarzyszy mu często uczucie lęku, niepokoju, i pustki. Pita pod względem fizycznym, jest typem bardziej proporcjonalnym i lepiej rozwiniętym niż Vata. Pita posiada takie cechy jak: kwaśny, ostry, gorący oraz lekko oleisty. Typem Pita są osoby o dużym intelekcie i bystrym umyśle, często przeważa u nich uczucie gniewu, nienawiści oraz zazdrości. Kapha – to typy o dużej skłonności do nadwagi. Jej cechy to: zimny, oleisty, miękki, ciężki, śluzowaty i słodki. Są to osoby o dużej tolerancji, mające skłonność do kochania i przebaczania. Dominuje u nich uczucie zachłanności, żądzy i zawiści.

Sanskrycki termin „dosza” oznacza „nieczysty”, „zanieczyszczony” (to, co ciemne, popsute, rozkładające się). Można powiedzieć, że kiedy Tridosza jest w nierównowadze jest ona czynnikiem sprawczym w powstawaniu procesów chorobowych. Tridosza to podstawowe elementy zarządzające i kontrolujące każdy aspekt we Wszechświecie. To biologiczne energie (struktury psychosomatyczne) występujące w każdym ludzkim ciele i umyśle. Jeżeli żyjemy zgodnie z naszą typologią, stosujemy odpowiednią dietę, prowadzimy odpowiedni tryb życia zgodny z naszą konstytucją wówczas Vata, Pita i Kapha są w równowadze i możemy cieszyć się dobrym zdrowiem psychicznym i fizycznym. Jeżeli natomiast coś zakłóci tę równowagę wtedy dochodzi do powstania procesów chorobowych. Tridosza określają upodobania człowieka, jego charakter, wygląd zewnętrzny, cechy psychiczne, emocjonalne. Ponadto zarządzają gospodarką całego organizmu, odpowiedzialne są za funkcje biologiczne oraz określają podatność na niektóre choroby, bądź ich brak. Każdej doszy przypisane są również odpowiednie miejsca (narządy wewnętrzne) w ciele: głównym siedliskiem Vaty jest jelito grube (okrężnica), uda, kości, ścięgna, uszy, skóra, mózg oraz komórki nerwowe; Pity – jelito cienkie, żołądek, wątroba, śledziona, trzustka, krew, oczy oraz pot; Kaphy – klatka piersiowa, gardło, płuca, głowa, limfa, komórki tłuszczowe oraz więzadła i ścięgna. W momencie poczęcia dochodzi do ustalenia unikalnej konstytucji, tzw. Prakriti (sans. „natura”, „twórczość”, „pierwsza istota”). Prakriti jest wyznaczona genetycznie i pozostaje ona niezmieniona przez całe życie. W ajurwedzie pojawia się jeszcze termin „Vrikriti”, który używany jest do określenia konstytucji „w tym momencie”. Jeżeli Vrikriti jest takie samo jak Prakriti wtedy człowiek może się cieszyć wspaniałym zdrowiem. U każdego człowieka występuje element Vaty, Pity i Kaphy, ale jeden z nich jest dominujący i określa dany typ. W Ajurwedzie jest 7 podstawowych typów: Vata, Pita, Kapha, Vata-Pita, Pita-Kapha, Vata-Kapha oraz Vata-Pita-Kapha.