Mój nowy, szybki sposób na chleb, bez robienia wcześniejszego zaczynu – dobry dla zapracowanych i zabieganych mam małych Tymków, które mimo wszystko chcą dobry chlebuś:) Korzystałam ze strony http://piekarnia.wordpress.com/2008/07/18/jak-zrobic-zakwas-pszenny-i-upiec-pszenny-chleb/

Składniki:

130g zakwasu żytniego

60-70g zakwasu pszennego0

około 230g wody, rozmieszanej z solą (8-10g)

około 430g mąki (pszenna pełnoziarnista 60% ilości, żytnia jasna 35% ilości, orkiszowa graham 5% ilości)

sezam, siemię lniane, ziarna dyni – według uznania

Porcja: bochenek na keksówkę

chleb pszenno żytnio orkiszowy

chleb pszenno żytnio orkiszowy

Przygotowanie:

Wymieszać zakwas z wodą, dodać ziarna, mąkę i zagnieść kulkę z ciasta. Chlebuś wyrabiać około 10 minut. W połowie wyrabiania, ciasto wyczuwalnie zmieni strukturę – będzie jakby pulchniejsze, lżejsze. Uformowałam owalny kształt i włożyłam do blachy wyłożonej papierem do pieczenia. Odstawiłam na bok i włączyłam piekarnik i nagrzałam go do 50 stopni, i umieściłam w nim chlebuś do wyrośnięcia. U mnie proces wyrastania zajął około 7 godzin. Czekałam, aż chleb wypełni foremkę w całości. Po tym czasie wyjęłam chleb, nastawiłam piekarnik na 230 stopni i wsadziłam go z powrotem. Po ok. 15 minutach przy pomocy pędzelka, posmarowałam wierzch chleba masełkiem i zmniejszyłam temperaturę do około 180-190 stopni. Piekłam jeszcze około 25-30 minut. Chleb ma lekko twardą i chrupiącą skórkę czyli taką jak lubię najbardziej:)

polecam:)

Zapisz się na mój newsletter o jodze i aujrwedzie. Zero spamu!

You have Successfully Subscribed!