H. David Coulter „Anatomia hatha jogi”

Bardzo się cieszę z tej książki,  ponieważ długo nie było jej w sprzedaży, nie licząc oczywiście tego, że co jakiś czas pojawiała się w niebotycznych cenach na allegro. Na szczęście wydawnictwo a-ajurweda.pl wznowiło ją w nieco zgrabniejszej i bardziej kolorowej niż poprzednio formie. Książka Davida Coultera jest jednym z najlepszych kompendiów wiedzy […]

Czytaj dalej »

Ciasteczka owsiane z kaszą jaglaną

Uwielbiam te ciasteczka lub – jak kto woli – placuszki 🙂 Robi się je szybko, można zabrać w podróż jako przekąskę lub pełnoprawny posiłek, jeżeli zamiast czekolady dorzucicie utartą dynię:) Prezentuję wam kolejny wariant owsianych placuszków (są chyba zbyt miękkie, by nazwać je ciasteczkami). Składniki: 150g płatków owsianych, błyskawicznych Ugotowana […]

Czytaj dalej »

Ajurweda dosze prakriti Agnieszka Wielobób

Ajurweda: test na określenie swojej prakriti (konstytucji, typu)

5 żywiołów  i 3 dosze tworzą w naszym ciele unikalną mieszankę cech, określającą, to kim jesteśmy i jak wyglądamy. Prakriti (konstytucja psychofizyczna, typ), bo  tak nazywamy naszą pierwotną naturę, z którą przychodzimy na świat, określa, która z dosz dominuje w naszym ciele. Z każdą z dosz związane są pewne właściwości/ […]

Czytaj dalej »

nauka o ajurwedzie w praktyce

„Nauka ajurwedy w praktyce” (Acharya Balkrishna) – recenzja

Ajurweda „to nauka, która uczy nas, co jest dla nas korzystne, a co szkodliwe, co jest przyczyną radości, a co smutku, czy dane substancje można łączyć, czy też nie, jakie są ich właściwości i w jaki sposób działają, a także mówi nam o długości życia i jego przymiotach”. Ten cytat […]

Czytaj dalej »

3 guny dosze umysłowe Agnieszka Wielobób ajurweda joga

Ajurweda: 3 guny – dosze umysłowe

W sankhji (najstarszej indyjskiej filozofii), jodze i ajurwedy jedną z najważniejszych idei jest koncepcja 3 gun czyli 3 cech natury: sattwy, radżasu i tamasu. W ajurwedzie często określa się je również doszami umysłowymi (mentalnymi, psychicznymi), ponieważ w kontekście tej indyjskiej nauki stosuje się je do opisu stanów psychicznych człowieka. Sattwa […]

Czytaj dalej »

Birmańskie tofu

Birmańskie tofu

Ciecierzyca inaczej nazywana grochem włoskim, jest bardzo smacznym strączkiem, dużo łatwiej strawnym niż soja. Często nazywana jest cieciorką, ale to błędna nazwa, gdyż cieciorka jest trującym kwiatem. Zgodnie z ajurwedą, ciecierzyca w smaku jest słodka, ma energię wychładzającą, i ostry efekt po trawienny. Z natury jest sucha, szorstka i ciężkostrawna, […]

Czytaj dalej »

Rozwój choroby z perspektywy ajurwedy

Z perspektywy ajurwedy choroba powstaje w wyniku zaburzenia równowagi między doszami. Gdy vata, pitta i kapha zostają wytrącone z dynamicznej równowagi, przemieszczają się po ciele, opuszczając swoje „naturalne” siedziby, tym samym powodując chorobę. Naturalnym środowiskiem dla vaty jest okrężnica, pitty jelito cienkie, a kaphy żołądek. Wszelkie czynniki zewnętrzne mają jakiś […]

Czytaj dalej »

ajurweda a stres

Ajurweda a stres

Nasze życie, jeśli nie zadecydujemy inaczej, to ciągła bieganina. Staramy się być najlepsi we wszystkim. Chcemy dobrze płatnej pracy, firmowych ciuchów, drogich samochodów, dużego domu itp. Coraz bardziej wygórowane wymagania, jakie sobie stawiamy, powodują, że często nie jesteśmy w stanie im sprostać. Gdy w końcu nasze oczekiwania są inne niż […]

Czytaj dalej »

joga dla szyi i barków

Relaks dla oczu i kręgosłupa czyli ćwiczenia szyi i barków!

Szyja i barki są napięte u większości osób, co na dłuższą metę prowadzi do zesztywnienia tej okolicy, złej postawy, bólów głowy i oczu, zwiększonego ciśnienia pojawiającego się np. w pozycji świecy. Ćwiczenia, które proponuję są autorstwa Swamiego Śivanandy. Te proste ruchy, wykonywane codziennie (powtarzamy każdy ruch po 5 razy, synchronizując […]

Czytaj dalej »

ajurweda Agnieszka Wielobób

Wprowadzenie do podstaw ajurwedy

Trochę historii Ajurweda jest starożytną dziedziną, mówi się, że może mieć nawet około 5 tysięcy lat. Najpierw przekazywana była ustnie, stopniowo ewoluując. Porzucano przesądy, a wykład nauki stawał się coraz bardziej racjonalny, zachowując jednak duchowy charakter. Około 2 tysiące lat temu powstały 3 najważniejsze teksty ajurwedyjskie: Czaraka Sanhita, Suśruta Sanhita […]

Czytaj dalej »