Jak sobie radzić z osłabieniem i zmęczeniem? Perspektywa ajurwedy.

Nasze tempo życia jest na tyle szybkie i stresujące, że nasze ciało i umysł czasami jakby nie nadążają. „Zbieramy” różne napięcia i negatywne emocje. Brak czasu na porządny i spokojny posiłek determinuje złe nawyki żywieniowe. Stres, ciągła bieganina, nadmiar bodźców oraz zła dieta sprawiają, że w naszym ciele dochodzi do nierównowagi na poziomie cielesnym i umysłowym. Dosze vata, pitta oraz kapha zarządzają naszym ciałem, ale gdy dojdzie do ich zaburzenia, pojawia się choroba lub przynajmniej zaburzenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.

Agnieszka Wielobób joga ajurweda

Aby ciało ludzkie dobrze funkcjonowało musi zostać odpowiednio odżywione. Energię człowiek bierze z dobrze strawionego i przyswojonego pokarmu, których składniki pokarmowe odżywiają tkanki ciała (dhatus) powodując wzrost energii, zadowolenia i chęci do życia. Gdy dostarczamy sobie jedzenie mało wartościowe lub spożywane na szybko czy w stresie, zamiast odżywiać ciało i umysł, powstaje ama (toksyny). Krew nie odprowadza składników odżywczych do poszczególnych organów, a te z kolei źle funkcjonują. I tak pojawia się osłabienie i zmęczenia.

Najlepszym lekarstwem jest zmiana diety oraz podjęcie próby zwolnienia tempa w pracy czy życiu osobistym.

Dobrze unikać jedzenia przetworzonego takiego jak mrożonki czy produkty w puszkach, produktów z białej mąki, nadmiaru cukru oraz fast foodów. Należy również przestać się przejadać i na ile to możliwe uregulować pory posiłków. Zalecane będą gotowane, ciepłe i odżywcze posiłki, świeże warzywa, a w szczególności zielone, liściaste oraz owoce, jak również lekkie zboża typu proso, ryż basmati, orkisz i tapioka. Wzbogacające dietę okażą się również pestki dyni bogate w żelazo, suszone owoce jak rodzynki, figi czy daktyle oraz miso, również zawierające dobrze przyswajalne żelazo.

Przyda się również zadbanie o swoją aktywność fizyczną, dzięki której poprawi się krążenie i zwiększy się energia do działania. Trzeba pamiętać jednak, żeby dostosować jej intensywność do swojego samopoczucia: dzięki ćwiczeniom mamy się czuć zregenerowani, zrelaksowani i pełni energii, a nie jeszcze bardziej zmęczeni. Na pewno pomocna będzie choć 5 minutowa medytacja rano i wieczorem. Rano, by odpowiednio nastroić umysł przed rozpoczęciem dnia, wieczorem, by wyciszyć umysł i pozwolić na lepszy sen, który bardziej nas zregeneruje.

Na koniec dnia lub przed jego rozpoczęciem można wmasować w swoje ciało lekko ogrzany oleje, masując je intensywnie, ale nie zbyt szybko i mocno, a następnie wziąć prysznic. I – choć to może nazbyt oczywista porada – to jednak napiszę to: warto przemyśleć swój plan dnia, tygodnia, założenia na najbliższy czas i zastanowić się z czego można zrezygnować, aby móc poświęcić odrobinę więcej czasu na odpoczynek. A jak już trudno znaleźć na to dodatkowy czas to chociaż rozplanujmy swój dzień tak, by zmieniać aktywność w ciągu dnia (po 2 godzinach przy biurku można pójść na spacer coś załatwić albo nawet zrobić zakupy, a może wykonać 3-5 minut prostych ćwiczeń).

Powodzenia! Jeśli któryś wątek wymaga rozwinięcia piszcie w komentarzach lub na moim facebooku.

Newsletter

Zapisz się na newsletter, by otrzymywać ode mnie interesujące materiały o jodze i ajurwedzie oraz informacje o moich bieżących inicjatywach. Kliknij w poniższy przycisk!

5 komentarzy to “Jak sobie radzić z osłabieniem i zmęczeniem? Perspektywa ajurwedy.”

Read below or add a comment...

  1. agata says:

    Jakie olejki Pani poleca do wieczornego masażu stóp?

    • Dobry wieczór,
      To wszystko zależy: jeśli chce potrzeba zrównoważyć vate (pobudzenie, lęki, nadwrażliwość sensoryczna) wtedy dobry będzie olej sezamowy z dodatkiem olejku np z drzewa sandałowego lub pomarańczy czy kardamonu.
      Gdy potrzeba zrównoważyć pitte (np przy stanach zapalnych) do oleju kokosowego można dodać kilka kropli olejku różanego, lavendowego. Przy niepokojach emocjonalnych jak złość, smutek można dodać olejek z drzewa snadałowego lub szafranowy czy kardamonowy.
      Gdy potrzeba zrównoważyć kaphe (astma) do oleju bazowego migdałowy, słonecznikowy można dodać kilka kropli olejku kardamonowego, imbirowego lub eukaliptusowego
      Podane wyżej zaburzenia są przykładowe, i nie koniecznie da się zrównoważyć przez masaż stóp (piszę na wypadek gdyby ktoś pomyślał, ze to pomoże). Owszem, jest to pewna forma pomocnicza, ale czasami lepsze będą kropelki dodane do posiłku, czasami inhalacja a czasami masaż konkretnych miejsc w ciele.
      Masaż ciepłym olejem np sezamowym lub ghee będzie działała upokajająco, wyciszająco
      pozdrawiam

  2. agnieszka says:

    A jak ma się joga do problemów z kręgosłupem?

    • Praktyka asan ma dobry wpływ na stan naszego kręgosłupa. Przy ich pomocy możemy rozluźnić napięte miejsca, wzmocnić słabe partie ciała, popracować nad odpowiednim ukrwieniem w obrębie kręgosłupa. Dzięki pozycjom jogi kręgosłup (a dokładnie więzadła, mięśnie i inne tkanki otaczające lub leżące w jego otoczeniu) staje się bardziej elastyczny i mobilny. znika napięcie mięśniowe, korygują się niektóre wady postawy (są oczywiście wady których nie da się cofnąć ale dzięki jodze można by problem się nie pogłębiał). Ponadto pracujemy z oddechem, który ma ogromny wpływ na nasz układ nerwowy, a jak wiadomo stres jest czynnikiem który bardzo często ma negatywny wpływ na stan naszego kręgosłupa. Jeśli chciała by Pani zapytać o coś konkretnego to proszę tutaj lub w wiadomości prywatnej, na maila.
      pozdrawiam serdecznie

Zostaw komentarz

*